Dlhodobé úmorné horúčavy sa skončili a konečne si oddýchneme. Extrémne teploty tohtoročného leta však zanechali stopy aj na vozidlách v podobe ich zhoršenej kondície. V tropických horúčavách a pri dlhotrvajúcom vystavení automobilu spaľujúcim slnečným lúčom sa poškodzuje rýchlejším tempom nielen lak, ale prakticky všetky jeho funkčné časti – od pneumatík, cez brzdy, batériu až napríklad po čelné sklo. Po odznení úmornej vlny horúčav sa preto odporúča dôkladná kontrola stavu vozidla.

„Akonáhle začne teplomer ukazovať znesiteľné hodnoty, nemali by vodiči odkladať kontrolu pneumatík a doplnenie všetkých prevádzkových kvapalín. Oboje by malo síce patriť medzi rutinné úkony, ale dlhé obdobie tropických dní z toho aktuálne robí veľmi urgentnú úlohu,“

upozorňuje prevádzkový riaditeľ medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.

Vysoké denné teploty a veľké rozdiely medzi dňom a nocou môžu viesť k celkovému zníženiu tlaku v pneumatikách. Pri jeho kontrole je potrebné vychádzať z hodnoty odporúčanej pre konkrétne vozidlo napísanej v manuáli, nie z hodnoty maximálneho tlaku uvedenej na bočnici pneumatík.

„Súčasne s kontrolou tlaku odporúčame preveriť aj hĺbku dezénu, pretože pri vysokých teplotách sa pneumatiky opotrebovávajú podstatne rýchlejšie,“

dodáva Petr Vaněček.

Aj keď skúsení vodiči chránia v priebehu leta lak vozidla pred poškodením a vyblednutím prípravkom s UV filtrom a interiér vozidla zodpovedajúcim zaclonením, ani tak sa všetkým drobným škodám nevyhnú. Pri vizuálnej prehliadke vozidla po letnej sezóne by sa mali zvlášť zamerať na čelné sklo, ktoré ohrozujú vysoké tepelné šoky – napríklad v autoumyvárni alebo pri náhlej zmene počasia s príchodom letnej búrky. Skontrolovať, či nie je niekde prasknuté, preto určite nie je od veci.

Dobré je odporučiť aj cestu do autoservisu na dôkladné preverenie stavu bŕzd, batérie a štartéra, prípadne zmeranie bodu tuhnutia chladiacej kvapaliny. Čím vyššia teplota, tým viac hrozí prehriatie brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny. Uistenie sa o správnej funkcii bŕzd v autoservise minimálne pridá pokoj na duši. Tiež na batérii môže prehrievanie v teplom počasí napáchať veľa škôd a po nástupe chladnejšieho počasia môže vodičov nepríjemne prekvapiť jej znížená kapacita. To isté platí aj o štartovaní alebo žhavení. V teple naštartuje motor jednoducho, takže sa prípadná skrytá porucha na štartovaní alebo žhavení nemusí vôbec prejaviť, ale v chladnejšom počasí môže byť všetko náhle inak.

Návštevu servisu by mali vodiči súčasne využiť aj na kontrolu klimatizácie, ktorá tiež vyžaduje pravidelnú starostlivosť. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do roka, občas je nutné doplniť chladiace médium.

„Pretože bola klimatizácia v posledných mesiacoch pravdepodobne v prevádzke prakticky permanentne, jej kontrola je taktiež na programe dňa,“

pripomína Petr Vaněček.

Kontrolu vozidla by malo uzatvoriť jeho dôkladné vyčistenie a ošetrenie všetkých povrchov namáhaných vysokými teplotami, teda nielen laku, ale aj všetkých plastových plôch a pneumatík. Najskôr prichádza na rad odstránenie hrubých nečistôt, drobných prachových častíc (vrátane agresívneho letného peľu) a mastných sadzí z výfukov ostatných automobilov. Až po dôkladnom ručnom umytí alebo v tlakovej umyvárni s odmasťovacím prípravkom je možné nanášať kvalitný vosk, ktorý ošetrí drobné letné poškodenia.