V kalifornskom Pebble Beach prezentovala značka Mercedes-Benz showcar Vision EQ Silver Arrow na podujatí Monterey Car Week, ktoré v druhej polovici augusta 2018 pritiahlo automobilových znalcov a zberateľov z celého sveta. Jednomiestne vozidlo je súčasne poctou úspešnému rekordnému vozidlu W 125 z roku 1937. Lakovanie vo farbe strieborná alubeam pripomína historické Strieborné šípy, z hmotnostných dôvodov oslobodené od bieleho laku. V interiéri dominujú tradičné, ušľachtilé materiály ako pravá koža, leštený hliník a masívne orechové drevo. Digitálny kokpit poukazuje priamo do budúcnosti: zahŕňa oblúkovú panoramatickú obrazovku so spätnou projekciou ako aj dotykový displej integrovaný do volantu.

„S historickými Striebornými šípmi bola značka Mercedes-Benz už pred viac ako 80 rokmi priekopníkom rýchlosti ‒ okrem iného vďaka ich prúdnicovému tvaru,“

vysvetľuje Gorden Wagener, vedúci oddelenia dizajnu spoločnosti Daimler AG.

Predstavenie v kalifornskom Pebble Beach
Predstavenie v kalifornskom Pebble Beach

„Na to nadväzuje štúdia Vision EQ Silver Arrow. Navrhnutá na zrýchlenie a pôžitok z jazdy stelesňuje progresívny luxus a poskytuje výhľad na budúcnosť nášho dizajnu. Štúdia tak reč tvarov našej novej produktovej a technologickej značky EQ dotiahla až na vrchol.“

Značka EQ je stvárnená avantgardnou, osobitnou estetikou progresívneho luxusu. Vzniká súhrou doposiaľ nevídanej krásy, cielenej konfrontácie digitálnych a analógových prvkov ako aj plynulého vzájomného prelínania intuitívneho a fyzického dizajnu.

Vision EQ Silver Arrow
Vision EQ Silver Arrow

Exteriér: športová silueta

Svojím čistým, plynulým dizajnom je reč tvarov štúdie Vision EQ Silver Arrow úplne špecifickým prejavom filozofie dizajnu zmyselnej čistoty. Silueta približne 5,30 metra dlhého a približne iba meter vysokého jednomiestneho vozidla pripomínajúca prúdnicu je štíhla, no predsa zmyselná.

Vision EQ Silver Arrow
Vision EQ Silver Arrow

Štruktúra karosérie štúdie pozostáva z uhlíkových vlákien. Viacvrstvové lakovanie vo farbe strieborná alubeam k nej prilieha ako tekutý kov. Táto koncepcia zodpovedá dizajnovým pólom oheň a ľad. Funkčné montované diely z uhlíkových vlákien ako napríklad predný rozdeľovač prúdenia stelesňujú chladný a rozumový aspekt tejto filozofie. Platí to aj pre prednú masku chladiča riešenú v podobe displeja, rovnako ako pre priebežný svetelný pás vpredu. Aj bočné obloženia prahov majú vložený svetelný pás, a veľký prehĺbený nápis EQ pred zadnými kolesami je osvetlený modrou farbou typickou pre značku.

Vision EQ Silver Arrow
Vision EQ Silver Arrow

Medzi ďalšie kľúčové vlastnosti patria kabína vodiča, ktorá sa vyklápa smerom dopredu, ako aj sčasti samostatné kolesá s mnoholúčovým dizajnom.
Štýlovým a inovatívnym prvkom sú nerotujúce kryty nábojov kolies ako aj polovičné prekrytie kolies. 168 lúčov na každom kolese je vyrobených z ľahkého hliníka a sú nalakované farbou ružová zlatá typickou pre značku EQ.

Na dosiahnutie mimoriadne vysokej trakcie a zodpovedajúceho vysokého zrýchlenia je štúdia Vision EQ Silver Arrow vybavená hladkými pneumatikami s rozmermi 255/25 R 24 (vpredu) príp. 305/25 R 26 (vzadu). Lásku k detailu dokazuje vzor hviezdy na behúni realizovaný spoločne s partnerským výrobcom pneumatík Pirelli.

Na pretekársky šport odkazuje zadný difúzor. Dva vysúvateľné zadné spojlery fungujú aj ako aerodynamická brzda tak, že v prípade požadovaného spomalenia primerane zvýšia odpor vzduchu.

Interiér vozidla Vision EQ Silver Arrow
Dizajnová reč kombinuje nadčasovú estetiku s futuristickými víziami.

Interiér: medzi tradíciou a modernou

Interiér štúdie Vision EQ Silver Arrow predstavuje hodnoty progresívneho luxusu. Dizajnová reč kombinuje nadčasovú estetiku s futuristickými víziami.

Ak je kabína vodiča odklopená smerom dopredu, otvorí sa výhľad na prekvapivo široký interiér. Ten vychádza z kontrastu: na jednej strane sú použité tradičné hodnotné materiály. Medzi ne patria pravá koža vo farbe sedlová hnedá na sedadle a volante, leštený hliník v celom interiéri a masívne orechové drevo s tmavšími jemnými prúžkami z dreva ihličnanov na podlahe. Tieto prvky odkazujú na historické pretekárske vozidlo éry Strieborných šípov. Na druhej strane moderné špičkové technické riešenia ako veľká projekčná plocha panoramatickej obrazovky a inovatívne riešenia na zvýšenie zážitku vodiča, ako je možnosť virtuálnych pretekov (pozri nižšie) dávajú vozidlu vizionársky charakter typický pre značku EQ. Tento kontrast je cieleným spojením minulosti a budúcnosti.

Sedacia plocha a operadlo majú nezvyčajný vzor prispôsobený obrysu sedadla: vďaka gravírovaniu pomocou laseru boli na povrchu vytvorené hviezdy. V sedadle je integrované vyhrievanie priestoru okolo hlavy AIRSCARF. Štvorbodový bezpečnostný pás inšpirovaný pretekárskym športom fixuje vodiča v sedadle. Sústava pedálov sa individuálne prispôsobí každej postave vodiča, príslušný ovládač sa nachádza na sedadle a ovláda nastavenie pedálov.

V súlade s vonkajším lakovaním vo farbe strieborná alubeam sú bočné steny interiéru potiahnuté luxusnou sivou fkožou.

Pohon bez emisií

Štúdia Vision EQ Silver Arrow je navrhnutá ako elektrické vozidlo. Výkon nehlučného Strieborného šípu predstavuje 550 kW (750 k). Plochý akumulátor na spodku vozidla má využiteľnú kapacitu približne 80 kWh a umožňuje teoretický dojazd viac ako 400 km podľa metodiky WLTP. Akumulátor je chladený pomocou bočných vetracích štrbín.

Inšpirácia: svetový rekordér z roku 1937

Vzorom pri vývoji Vision EQ Silver Arrow bol dvanásťvalcový rekordér W 125, ktorý značka Mercedes-Benz v roku 1937 vyrobila na základe pretekárskeho vozidla Grand-Prix.

Pri vývoji novej karosérie dostala značka Mercedes-Benz v roku 1937 dôležité impulzy z leteckého priemyslu: okrem iného z vývojových oddelení spoločnosti Ernst Heinkel Flugzeugwerke a od Willyho Messerschmitta prišlo odporúčanie skrátiť predný previs a riešiť predok viac zaoblene. K tomu bol predok vozidla posunutý nižšie a na špičke predku bol strmší. To znížilo podľa očakávania vztlak na prednej náprave. Dlhšia a viac zdvihnutá zadná časť znížila vztlak na zadnej náprave. Výrazným charakteristickým prvkom – a inšpiráciou pre dizajnérov štúdie Vision EQ Silver Arrow – bolo okrúhle zasklenie kokpitu pripomínajúce pôdorys a prierez kvapky.

Rudolf Caracciola s ním na diaľnici A5 medzi Frankfurtom a Darmstadtom dosiahol rýchlosť 432,7 km/h vypočítanú ako priemerná hodnota jazdy tam a späť. Tento rýchlostný svetový rekord na verejných komunikáciách platil do novembra 2017.