AAA AUTO sa ako prvý obchodník s ojazdenými vozidlami v regióne špecializuje na výkup a predaj hybridov, elektromobilov či áut na CNG

Rovnako, ako v prípade úplne nových vozidiel, aj na trhu s jazdenkami rastú predaje áut s netradičnými pohonmi už niekoľko rokov po sebe. Úvodná nedôvera motoristov v alternatívne pohony sa postupne začala vytrácať, viacerí sa dokonca už stali ich vernými zákazníkmi. Tí, ktorí si zvykli napríklad na stlačený zemný plyn, sa ho neradi vzdávajú a pri výmene auta si vyberú opakovane vozidlo na CNG. Zlomom pre tuzemský sekundárny trh áut s alternatívnymi pohonmi by mohli byť nové elektrické vozidlá Škoda.

Na európskom trhu nových áut prichádza k významným zmenám. Za prvý polrok sa takmer 57 % nových áut predalo s benzínovou motorizáciou, 36,3 % s naftovou a takmer sedem percent áut bolo poháňaných alternatívnymi pohonmi. Vyplýva to zo štatistík Európskej asociácie výrobcov áut ACEA. Najväčší rast predajov vozidiel s alternatívnymi pohonmi, a to až o desiatky percent, ACEA zaznamenala v krajinách, odkiaľ sa k nám tradične dováža najväčšie množstvo jazdeniek, ako sú Nemecko, Francúzsko alebo Španielsko.

„Stredná Európa je zatiaľ síce pomerne konzervatívna v prístupe k alternatívnym palivám, ale rovnako ako v západnej Európe, aj z pohľadu na naše predajné štatistiky je vidieť, že sa trend začína meniť. Áut na alternatívne pohony bol na trhu v minulých rokoch skôr nedostatok a zákazníci si tak nemali z čoho vyberať. Toto už prestáva byť pravda. V minulom roku sme do polovice septembra predali 65 áut s alternatívnymi pohonmi, zatiaľ čo tento rok sme už na dvojnásobku,“

hovorí prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.

„Do budúcna je možné čakať pri pokračujúcom tlaku EÚ na znižovanie emisií väčšiu snahu výrobcov „vnútiť“ trhu vozidlá na alternatívne pohony, čo pravdepodobne bude viesť k vyšším predajom aj tým zákazníkom, ktorí nikdy o ničom inom ako benzíne či nafte neuvažovali,“

domnieva sa Vaněček.

Nárast v predajoch je v strednej Európe a hlavne potom v Českej republike najviac vidieť u vozidiel na stlačený zemný plyn. Na trh sa pomaly dostávajú autá z firemných flotíl aj od súkromníkov, ktorí svoje autá pravidelne obmieňajú.

„Pri zákazníkoch, ktoré si obľúbili jazdenky na CNG je veľmi dobre vidieť, že si na CNG zvykli a keď obmieňajú vozový park, vo väčšine prípadov siahnu opäť po vozidle na stlačený zemný plyn. Tento trend dobre poznáme z minulosti, keď ľudia preferovali LPG, ktorého využitie v posledných rokoch klesá a nahrádza ho práve stlačený zemný plyn,“

dopĺňa Vanéček.

Samostatnou kapitolou sú hybridy a elektromobily. Z alternatívnych palív sú v podstate najmladšie a ľudia k nim nachádzajú cestu celkom pomaly. V porovnaní s prvým polrokom vlaňajšieho roka ich predaje za prvých šesť mesiacov vzrástli dvojnásobne, aj keď sa jedná stále o nízke čísla.

„U hybridov zaznamenávame každoročne ľahký nárast v predajoch, čisté elektromobily sú v našich autocentrách stále skôr raritná záležitosť. Vo všeobecnosti platí, že pri každej novej technológii chvíľu trvá, než jej zákazníci začnú dôverovať. Rovnaké to je aj v tomto prípade. Dôležitým zlomom by mohol byť začiatok predaja elektrických vozidiel od Škodovky. Ten má začať v budúcom roku s modelom Citigo, ktorý bude nasledovať plug-in hybrid Superb a čoskoro po ňom aj nové plne elektrické SUV. Škoda sa na našich predajoch podieľa dlhodobo zhruba tretinou a bude preto isto hlavným hýbateľom zmien. Na tento vývoj sa pripravujeme už teraz – ako prví dealer v regióne sa špecializujeme na kúpu a predaj vozidiel s alternatívnymi pohonmi,“

dodáva Petr Vaněček.